16. apr. 2009

Pokker ta Twitter. Eg seier det like ut: Twitter og Facebook er ikkje viktige, dei er berre trendy.

Mitt leserinnlegg til artikkel av Lars Nyre, fyrsteamanuensis i medievitskap Universitetet i Bergen hvor han angriper Facebook og Twitter:

Jeg kan ikke vite hvem som vinner valget til høsten, men ét er helt sikkert; De politikere som kan kunsten å formidle på 140 taster kommer til å få størst oppmerksomhet fra et stort antall velgere. De vil med det nye mediet ha direkte tilgang uten kommentatorers innblanding til lydhøre lesere. Og dette er lesere som VIL høre budskapene gjennom de nye mediene, og jeg tør påstå mange vil foretrekke dette. 

Etter at journalister sluttet å være reportere og stort sett driver med synsing og kåsering, syns jeg det er forfriskende når politikere bruker de nye mediene til å nå direkte ut til slike som meg med hva de egentlig mener. Det er liksom blitt litt feil når journalistene er for opptatt med å intervjue hverandre, for å tolke hva som egentlig ble sagt. Skulle du en gang si noe vås, så er jeg da oppegående selv til å bedømme om du sa noe vås. DET er demokrati det! Og Lars Nyre, det DU sier ER noe vås. Men jeg er likevel alltid glad når noen sier noe vås. Og hvordan jeg ble oppmerksom på våset ditt? Jo, en lenke på Tvitre tok meg hit.  

Og hva skal så journalistene etterhvert ta seg til? Jo, de må ble knakende flinke til å formidle lenker :-)  

Og mediasvitere? De må bli innmari kjappe å få med seg utviklingen. Det er ingen vits i å være akterutseilt viter.

Ingen kommentarer: